- Промяна в начина на достъп до Информационните листове за безопасност 31 Декември 2025
Да ми прости „Модерния ляв“, но заемката ми се струва твърде удачна. От една страна изразява победата ми, па макар и в „Altersklasse M55”, а от друга визира битовизми, които ще спомена по-нататък.
В предишния материал споделих, че ми предстои бягане в едно германско село. То си бе така, но не съвсем и не бива да презумирате, сещайки се за Коручешме или Караатли, примерно. Макар географски нещата да си приличат.
Бийтхайм Бисинген е селище разположено на 20 км. от центъра на Щутгарт. Нейде след Бад Канщат (“Мерцедес“), Фоербах (“Бош“) и Цуфенхаузен – Лудвигсбург (“Порше“). Притежава административна самостоятелност, а кметът му от 2004 г. насам е един и същ от SPD, каквото и да значи това, доколкото предишният (от CDU) е управлявал 30 (!) години. Общинският им съвет е почти 1:1, като състав и структура с димитровградския. Административната единица е една от най-богатите в Германия с натрупани публични резерви от над 20 млн.евро. Най-голям работодател в района е „Durr AG”, в което работят горе-долу толкова човека, колкото и в „Neochim Group”.
Гъсто застроената част на Бийтхайм се разпростира на около 10 км2и макар в подобни селища високото строителство да е изключение, в него постоянно живеят цели 43 хиляди жители. В добавка, Бийтхайм се явява своеобразен център на 8-10 по-малки селца, отстоящи на 3-7 км, а заедно с още петнадесетина подобни агломерации оформят сателитната част на Щутгарт, разпростряла се на над 1800 км2. Тоест, с всичките му самостоятелности (в т.ч. като съдебен район), предвид факта, че до него се пътува между 17 и 22 минути, градчето може с основание да се счита предградие или дори квартал на Щутгарт, като крайна спирка на един от седемте метродиаметъра на полиса, всеки с дължина около 40 км.
Не бързайте да ахкате, сравнявайки с петдесетината километра столично метрo. Градската железница (обхващаща квартали до 10 км. от центъра), разполага с още 15 линии с обща дължина допълнителни 400 км. Добавяйки към това факта, че в известна част метродиаметрите са дублирани от множество регионални влакове, нещата съвсем се избистрят. Отчитайки и факта, че метролиниите са с график 15-30 мин., а градската железница е още по-нагъсто, лесно се пресмята, че в пикови часове в движение са над 320 вагона, барабар с регионалните влакове. Към тях естествено трябва да добавим и безбройните автобуси. (Демек, транспортните възможности само на публичния транспорт, значително превишават потребностите...) Плюс информацията, че в тоя район на семейство се падат 1,5 автомобила, които не стоят в гаража, а са за ежедневно ползване, при средна възраст на автопарка 3,63 години... Което прави нещата твърде лесни (за германците), но и твърде неразбираеми за такива като мен (примерно). Щото аз така и не мога да си обясня какви са кираджиите на тамошните „бакшиши“, пак примерно. Както и да е.
Бийтхайм е известен с изключително късия списък на почетните си граждани (9души), което го отличава малко от Димитровград. Известен е и с това, че заедно с №2 (Паул фон Хинденбург), пръв се е натегнал, още с идването му на власт и на почетен гражданин №3, в лицето на Адолф Хитлер. Този акт е отменен месец след поражението на нацистка Германия, което пък сближава Бийтхайм с цяла поредица български селища...
Заедно с приликите има разбира се и известни малки разлики. Да речем в транспортната инфраструктура и вътрешния за самия микрорайон транспорт, които са около 10 пъти (слабо казано) по-развити от съответните в аналогични и дори значително по-големи български градове.
Още малко аналогии. Така или иначе, в „куцата“ 2013 г. постигнах известни успехи в Германия и Турция при пълен карък (травма) в Ротердам – Холандия. В което виждам известна символика. Сигурен съм – всички знаят, че от поне 100 години Германия, България и Турция са си все съюзници, изключая случаите, когато външни на групичката интереси ни правят зорлем неприятели... Докато, холандският случай е различен. И за него ви писах, но поради хакерска атака, срив в мрежата или друго, дописчицата ми (много поучителна и интересна) се затри.
Да се върнем обаче към спортната част с начало България. На 20.12. ходейки по коридорите на властта (икономическата) свърших известна твърде полезна работа. В приповдигнато настроение реших пътьом да се отбия и поздравя с настъпващите празници стар политически приятел. От емоции ли, от изпушените 2-3 цигари ли (щото не вярвам да е от някакъв си литър вино...), но в един момент не съобразих нито гравитационният закон, нито факта, че като се качиш на колелото, ако искаш да запазиш равновесие, трябва и да въртиш педалите... Особено с раница на гърба. В резултат гравитационните сили се фокусираха върху дясната ми вежда (60%) и дясно коляно, останалата част. Пострадаха и спортните ми очила, които се охлузиха жестоко и по чудо не се счупиха с непредвидими последствия.
В крайна сметка на челото ми цъфна впечатляваща аркада, след която само отокът стоя 3-4 дни, а синините над седмица. За щастие, политическият ми приятел ми оказа бърза и по стечение на обстоятелствата професионална помощ. По-късно, видимо загрижен от неувереното ми педалиране, дори ме транспортира до нас, заедно с велосипеда. Така са приятелите – аз колко съм му помагал навремето... С който случай традицията установила се в „куцата“ 2013 г., да се контузвам преди състезание се запази.
С контузия или без, на 22.12. потеглихме с полет до Хан. За другото съм ви писал – 1:20 ч. с автобус до Франкфурт (130 км.) и още 1:20 ч. с влак до Щутгарт (210 км) с едно спиране в Манхайм... В друг ракурс погледнато – от Мюнхен до Берлин през Щутгарт са едни никакви 940 км., които се вземат за 7 часа с осем спирки по пътя за които се губят 30 минути чисто време и около 40 с подходи и ускорения. При невероятен комфорт на пътуване и задължителния свободен „Wi Fi” на борда! Опитайте да го сравните с пътуване от Варна до Бургас през София...
Разбира се, не са чак толкова лоши нещата в Родината. Историческият (и икономически) анализ показва, че поне последните 110 години в Германия винаги се е живеело между 2 и 2,5 пъти по-охолно отколкото в България, погледнато през най-голямата „кошница“ от стоки и услуги която можете да си представите и с отчитане на тяхната тежест за семейния бюджет. В резултат на ускореното им застигане в последните 20 години обаче, оптимистите с изненада констатират запазване на пропорциите а реалистите тихо отбелязват известно увеличение в наш ущърб, което естествено не пречи на постоянното ни доближаване до тамошния стандарт...
Пак се отплеснах в дребнотемие, пък трябва да говорим за спорт.
А от спортна гледна точка, 8-те дни до състезанието и то по празниците, че и в Щутгарт, са си изпитание на волята. „Стисках“ колкото можах, ама устисква ли се? Е, намерих време за една олекотена тренировка и още 2-3 разтичвания по 5-6 км., но толкоз. Оттам насетне, малко „Бургаска мускатова“, малко „Смирноф“ (черен етикет), малко сьомга, малко „българско“ сиренце (от Турция, но качествено), малко вино (1-1,5 л. дневно), малко зелеви и лозови сърмички, малко спагети с „по-яка“ заливка, малко пържолки и много-много салати... И състезателното ми тегло от 61 кг. се преоформи на внушителните 63, с което разликата „ръст-тегло“ падна до 110, при препоръчителни минимум 112 единици, за равнището на което държа да се състезавам.
Прескачам някои други битовизми, касаещи разностранните интереси в българската група, която тоя път освен внука, включваше съпругата и сестра ми. Само мама липсваше, а за татя и не помислювам...
Важното е, че на 31.12. в 14:00 часа застанах на старта, амбициран да завърша сезона успешно. Условията бяха близки до идеалните – слънчево и тихо време, 5она сянка.
Няколко думи за състезанието. Стартираха над 3500 човека, от които в контролата завършиха 3300. Всъщност това е едно от двете най-популярни и престижни от многото новогодишни бягания в Германия. Другото е в Трир, чийто плюс е, че средният резултат на първите 20 мъже и жени е по-висок поради по-застъпено чуждестранно участие на поканени състезатели. В Бийтхайм се канят по 10-12 мъже и жени, но предимно германски състезатели. Ако сравнявам, то при мъжете в Бийтхайм и в Трир имаше по 23-24 добри, много добри и отлични състезатели. Тоест такива с постижения под 33 мин. на 10 км. Разликата в полза на Трир, я правят 5-6 бегачи с по-тъмен цвят на кожата. При жените тези с постижения под 37 мин. на 10 км., в Бийтхайм бяха 10, а в Трир – 18 – разликата е дамското присъствие от Кения, Етиопия, Уганда, плюс две натурализирани германки...
Във всеки друг аспект Бийтхайм е класа над Трир, където разстоянието е едва 8 км. за мъжете и 5 км. при жените, а освен това бяганията са сепарирани (елит мъже – елит жени – масов старт мъже + масов жени и т.н.). Трасето в Трир е скучно (8 кръга) макар и равнинно. Зрителите са по-малко, гюрултията също, а да не говорим за масовостта – в Бийтхайм тя е 4 пъти по-висока! Зрителите в Бийтхайм са около 20 хиляди, тоест половината град. Така че участвах в комплексно по-доброто, а и като общо равнище по-силното състезание. А иначе, убедително (с над минута) щях да спечеля „М55“ и в Трир. Но да се върна в Бийтхайм.
Последният е разположен в поречието на две реки и очаквах обичайното равнинно трасе, при липса на информация за характеристиките му. Затова стартирах твърде амбициозно с около 3:35 мин/км. И след 400 м. бях неприятно изненадан от дълго (600 м.) почти 5-процентово изкачване, което е и най-тежкото в маршрута. Съобразих на ход останалите подобни, но лактатният взрив „изяде“ поне 20 сек. от крайния ми резултат. Впоследствие прегледах GPS – диаграмите и за изкушените от бягане ще дам някои подробности.
Маршрутът се състои от 2 обиколки – първата около 4,8 км., а втората по-изтеглена. Трасето прескача по хълмовете край двете реки, които са и застроена градска част (отделен въпрос е, че от зор аз така и не забелязах мостовете по които съм минал цели 4 пъти). Състои се от 6 по-значими изкачвания със среден наклон около 3,2% и дължини между 500 и 1000 м. Участъкът в изкачване е 4600 м., а остатъкът е спускане. Цялото трасе е дълго 11140 м. (с отчитане на релефа) и в някои години фигурира и като 11,2 км. Общата денивелация в изкачване е 147 м. а в спускане 143 м., тъй като финиша е в изкачване извън кръга. Ако трябва да го оценя професионално, ще кажа, че според възрастта и антропологията на състезателя, сравнено с бързите равнинни трасета, се губят между 30 и 40 сек. от релеф и още около 10-15 по многобройни завои, 24 от които под прав и по-малък ъгъл. Споменах възрастта и „антропологията“, доколкото надявам се е ясно, че на височините младостта печели процентно повече отколкото по равно и в спускане. Колкото до другото, състезатели по 58-60 кг. и разлики „ръст-тегло“ от порядъка 115-118, ако не губят по-малко в изкачването (макар по-ниското тегло да предполага предимство), то със сигурност печелят „от крачка“ в спускането. А оценката си за трасето бих подкрепил с резултата на победителя, вицеевропейският шампион на 5000 м. Арне Габиус, който финишира за 32:43 мин., а на осемкилометровото равнинно трасе в Трир е с резултат в границите на 23 мин. Това, в „общофизическия“ етап насреди зима – иначе има 13:12 мин. на 5 км. и съответно 28 мин. на 10 км. Вторият класиран, Рико Шварц, пък е германският шосеен шампион и призьор в кроса, с резултати на полумаратон 1:07 ч. и съответно 2:21 ч. в маратона. От подобен порядък са и постиженията на още 4-5 от челно класиралите се.
Ако трябва да онагледя нещата с по-разбираем пример, ще кажа че трасето донейде напомня трудността на „Димитровград – Хасково“. И ако добавим още ≈8:40 мин. към постиженията (нашето трасе е точно 13840 м.), излиза че първите десетина от Бийтхайм щяха да финишират под рекорда на тресето по което са бягали ред републикански шампиони. В моя случай корекцията е 11:30 мин. (за 2,7 км. + допълнителни 40 сек. за по-висока трудност на нашето трасе) и полученият резултат е напълно съпоставим с най-добрия ми резултат от домашното състезание.
Впрочем, завърших за 43:25 мин. - време адекватно с това на предишни победители в М55 и на над 2 мин. пред втория – призьор от предишни издания. Съобразно целеположеното с предния материал – сред първите 150 в генералното (139-ти) и в тройката (първи от 200) за М55. Със сигурност мога минута по-бързо, но и това време е добра основа за пролетта. Не съм планирал пълна реализация през тази година (а в юбилейната за мен 2015 г. и следващата я, 2016 г.) но все пак ще се стремя към бягания около 38 мин (10 км), 1:23 ч. (полумаратон) и 2:54 – 2:55 ч. за маратон. Ако съм здрав, едва ли ще са ми проблем.
Между другото, не виждам никакви причини за демонстрации на излишна скромност. Дори и този не съвсем оптимален резултат, като „age graded time” е 18-ти по ред измежду всичките 2508 мъжки, отчетено по стандартна методика. Отчитайки действителната възраст на преднокласираните по този показател – 2-3 места по-нагоре предвид факта, че момците пред мен са предимно в сегмента „24-28 години“...
За да не изглеждам сексист (какъвто не съм), ще кажа няколко думи и за дамите. Изпревариха ме цели 17 по абсолютен резултат, което също е отличен атестат за проявата. Поне доколкото на много и големи маратони тая работа я свършват 10-12 от тях, а в по-големи размери срама е възможен само на „GOLD LABEL” - маратони и то с акцентирано участие и на дамите. Като „age graded time” с по-добър коефициент от мен са 7 жени.
Като за пълен аматьор, при това не особено привързан към спортния режим и диетология – нелоша равносметка, струва ми се.
Пък и знаете ли, наскоро попаднах на поредния материал за 58 годишен състезател. Този път за нареченият от Steffen Meyer “един от най-успешните бегачи, легендата от Тюрингия, Ханс Гюнтер Мюлер от Bedheim”. Започнал спортната си дейност в прочутата ГДР-школа, Ханс-Гюнтер не е прекъсвал да тренира и се състезава, преминавайки през различни възрастови групи. Описват се постиженията и победите му, като бегач на средни, дълги и свръхдълги разстояния. Пътьом отбелязвам, че навремето резултатите му на 10 км. и полумаратон са съпоставими с тези на днешните ни републикански шампиони, а тези на маратон, с тези на първите 3-4 у нас. Та на 58 години бай Ханс бягал маратон между 3:10 ч. и 3:15 ч. и дори печели тук-там. Е, ако е така, а аз бягам средно 17 мин. (9%) по-бързо, то като какъв трябва да се броя? При това не разполагам и с 60% от неговите опит, условия, средства и възможности за подготовка...
Стига съпоставки за сега. При случай ще се смерим и с многократния и последен шампион за маратон на държавата ГДР, победител и от Софийския маратон за 1985 г., няколкократния световен шампион и рекордьор при ветераните, Klaus Goldammer. Който след 1995 г. работи като преводач (английски, испански) на свободна практика и който представете си, по това време на годината обикновено бил на високопланински лагери – понякога дори в Америките...
От 03.07.2017 ИЛБ могат да се ползват на нов сървър, което улеснява служителите с по-стари компютри. Организирани са в Интернет страници и се отварят през браузър (само от мрежата на Неохим АД), за предпочитане Google Chrome. Още известно време актуални версии на ИЛБ ще бъдат поддъждани и на файловият сървър, на който се намират и сега.
Бърз достъп до ИЛБ може да получите от тук.