- Промяна в начина на достъп до Информационните листове за безопасност 31 Декември 2025
Често хората си мислят, че да бъдеш мениджър е лесно и че шефът е този, който работи най-малко. И също толкова често са склонни да го обвиняват в некомпетентност само защото не разбират или не са съгласни с решенията му. Но изпускат и малката подробност, че самите те работят в компанията вследствие на негово решение.
Всъщност работата с хора не е лесна задача и е трудно да се угоди на всички по всяко време. Както казваше един колега, да ръководиш хора е като да управляваш кораб с много бутони. Трябва много опит и внимателeн подход, за да разбереш за какво служи всеки от тях и как да ги използваш, така че корабът да се движи в правилна посока.
Добрият ръководител на екип трябва да бъде добър слушател, ясен комуникатор и добър наставник. Той трябва да бъде и добър психолог, за да разбира кой, кога и от какво има нужда, за да върши работата си максимално ефективно. Ето и няколко съвета как да постигнете всичко това.
#1 Не раздавайте заповеди, водете
Екипът е двигателят и екипажът на "кораба", а вие сте неговият капитан. Без едното или другото няма как да се придвижите напред.
Тук ролята на добрия ръководител е да знае как да покаже посоката, в която да поеме "корабът". Екипът има нужда от човек, когото да следва, но ефективният подход не е с раздаване на заповеди, а с даване на наставления.
Да, има различни видове служители. Едни обичат да получават нареждания и да не проявяват креативност, но други предпочитат да бъдат по-самостоятелни, да им бъде поставена цел и да бъдат оставени да я постигнат по свой начин. И двата вида служители обаче имат нужда от точна и ясна цел, както и да знаят, че могат да получат помощ от прекия си ръководител, за да я постигнат.
#2 Бъдете лидер, а не мениджър
Мениджърите често се интересуват само и единствено от крайния резултат и забравят да следят за прогреса по изпълнението на задачата. Един добър ръководител обаче е и лидер и винаги е наясно за какво се бори неговият екип, как го постига и какво му коства. Той поддържа тясна връзка с хората, с които работи, доверява им се и им помага да изпълняват задачите си. Последното понякога води до това, че на него му се налага да остава по-дълго на работа, да идва по-рано или пък да доработва от вкъщи, за да навакса със собствените си задължения. Не е лесно, но изберете да бъдете лидери – всеки може да дава заповеди, не всеки може да дава насоки за изпълнението им.
#3 Винаги намирайте време за "екипажа"
Много важна част от работата с хора е да ги познавате добре и да намирате време да общувате с тях. Затова организирайте така графика си, че в него винаги да има място и за хората, с които работите.
Не пропускайте да поздравите служителите си със "Здравей" или "Добро утро". Отделете си 15 минути и отидете при тях, питайте ги как са, как е започнал денят им. Ако забележите някой с по-различно от обичайното поведение, разговаряйте с него лично и се опитайте да разберете какъв е проблемът му.
Бъдете наясно кой с какво се занимава на работното си място, но научете и малко повече за нещата, които членовете на вашия екип обичат да правят в свободното си време, за интересите, които имат, и за нещата, които ги вълнуват. Само така се изгражда истински и добре работещ "екипаж".
#4 Давайте обратна връзка
Задължително давайте обратна връзка на хората, с които работите. Ако се налага, съветвайте ги кое и как може да бъде направено по-добре или какво смятате, че може да бъде постигнато по друг начин. Но никога не пропускайте да похвалите служител за добре свършената работа. Това е най-добрият мотиватор той да изпълни следващата си задача още по-добре и по-бързо.
Запомнете, че всяка лоша новина може да бъде поднесена по позитивен начин - с висок тон и арогантно йерархично поведение никога няма да постигнете усмивката на вашия служител, а тя е водещата двигателна сила на работното място.
#5 Вземайте обратна връзка
Едно от най-важните неща за мен като ръководител е хората, с които работя, да ми имат доверие и да не ме приемат като онзи горе, който казва дали могат да излязат в отпуск, да закъснеят или който определя бонусите и дава заплатите. Затова и съветът ми е не само да давате обратна връзка, но и да търсите такава за себе си – дали сте били груби, дали колегите ви смятат, че сте постъпили правилно и т.н. После отделете време, за да помислите защо този ваш колега мисли така и какво можете да подобрите следващия път, за да избегнете нова негативна обратна връзка. Естествено невинаги човек, пък бил той и мениджър, може да се съобрази с всичко на момента и да угоди на всички, но е важно да си вземете поука, за да може следващия път да сте по-добри.
#6 Усмихвайте се
Опитвайте се да гледате на нещата от позитивната им страна и никога не губете чувството си за хумор. Започнете екипната среща с нещо забавно – случка, шега, виц. Хората харесват това и много по-лесно биха се отпуснали да говорят с вас като с равен и да споделят много от нещата, които в противен случай биха премълчали. Затова опитвайте се да бъдете позитивни. И не забравяйте, че добрият мениджър преди всичко е добър лидер. Усмихнат.
Веселин Минев, karieri.bg
От 03.07.2017 ИЛБ могат да се ползват на нов сървър, което улеснява служителите с по-стари компютри. Организирани са в Интернет страници и се отварят през браузър (само от мрежата на Неохим АД), за предпочитане Google Chrome. Още известно време актуални версии на ИЛБ ще бъдат поддъждани и на файловият сървър, на който се намират и сега.
Бърз достъп до ИЛБ може да получите от тук.